Bombardování Kladna, duben 1945

Výhybka po spojeneckém útoku na konci 2. světové války

Předchozí 1 2

Před koncem druhé světové války bombardovala vojska Spojenců strategické cíle v zemích, kde ještě Hitler udržel své pozice. Spojenecké letouny se zaměřovaly především na průmyslové podniky a železniční uzly. Navzdory rozsáhlému průmyslu Kladno hlavnímu náporu bombardérů ušlo. Poldina huť na rozdíl třeba od plzeňské Škodovky nebyla ve středu spojeneckých zájmů. Poldi totiž produkovala především klikové hřídele pro letectvo, Göringova Luftwaffe však na konci války neznamenala už prakticky žádnou hrozbu. K tragédiím na Kladensku nedocházelo, s výjimkou nehody u kostela sv. Jana ve Vrapicích ze září 1944, kdy americký letoun zasáhl kryt s dělníky Poldiny huti a zanechal na místě skoro čtyři desítky mrtvých. Větší bombardování přišlo až na konci války. V dubnu zaměřila letadla okolí kladenského vlakového nádraží, tzv. Výhybky. Následky bombardování zachytil František Pošta. Dodnes můžete v okolí Kožovy hory najít krátery po bombách.

Datum: 26.4.2008, autor: Roman Hájek, kategorie: Fotografie, témata: protektorát, významné události

Mapa

Komentáře

Bydleli jsme tehdy v Erbenově ulici 1873. Před domem byl železniční násep, vlevo na koci ulice stanice ČSD Kladno-město a vpravo most, kde se křižovala státní ČSD a nučická KND dráha. Zpočátku jsme vždy po zahoukání sirén letěli rychle do sklepa. Později už jen tehdy, když vlak za náspem nechal vagony a lokomotiva se odjela schovat pod most. Hrozil totiž nálet tzv. „kotlářů“ na vlak. Cestující tehdy vybíhali na pole u trati (dnes tam stojí novější pavilony nemocnice). Říkalo se, že posádky vyhazují z letadel čokoládu,aby lidé opustili vagony a bylo tak méně obětí. Nikdy jsem tam žádnou čokoládu nenašel. Pouze staniolové pásky pro rušení radarů a nábojnice z leteckých kanonů a kulometů. Jednou, když už svazy přeletěly a stále nebyl odhoukán konec náletu, šla maminka nahoru nakrmit králíky. Ohromná rána ji přiměla sjet schody do sklepa po zadku. Byla to ale jen velká duralová přídavná nádrž, kterou některé z letadel odhodilo na dlážděný chodník před naším domem.

datum: 19.4.2016 0:22, autor: Jiří Řeřicha

Nevíte někdo, odkud startovaly spojenecké svazy které nás tu bombardovali?

datum: 26.7.2015 17:42, autor: Barták František

K těm kráterům: Jeden velký, eliptického tvaru v prostoru za „Slavojem“ v lese, byl mládeží (tudíž i námi) ještě na konci 50. let používán jako velodrom. Pěkně strmé stěny a nesmělo se přestat šlapat… :-D

datum: 15.4.2009 21:41, autor: Jiří Talman

Co se týče vlečky k Rozdělovským věžákům, právě jsem pár fotek zaslal administrátorovi panu Hájkovi. Věřím, že pokud to bude technicky možné, tak se brzy objeví. Nejspíše ale v galerii Vlečka na důl Max.

datum: 28.4.2008 22:53, autor: Tomáš Rouček

Já mám zase zprávy, že spojka byla v provozu údajně pouhé 3 dny!!
Neměl by někdo více fotek z vlečky na důl Max? Zajímaly by mě přejezdy v ulicích: J. Kociána, Wolkerova, Železničářů, U vodojemu a v nynější Severní ulici. Na Letné hned vedle přejezdu ulice U vodojemu byla kdysi vyhybka, ze které vedla vlečka na stavbu rozdělovských věžáků. Z této vlečky není někde alespoň jedna fotka? Rendyk

datum: 28.4.2008 17:26, autor: René Šlechta

Bylo by zajímavé, kdyby se objevila fotografie z provozu této spojky, byl-li na ní za ten krátký čas její existence vůbec nějaký provoz. Kousek od ní je patrno několik kráterů od bombardování.

datum: 28.4.2008 15:28, autor: mironic

Zajímavé fotografie. Dodnes je v lese patrná spojka tratí 093 a 120. Budovaná kvůli nemožnémů průjezdu kladenské stanice. Spojka prý byla pojížděna jen jeden měsíc. Začátek tělesa je dobře viditelný před vjezdovým návěstidlem do stanice na trati 093.

datum: 27.4.2008 18:42, autor: Lukáš Aichinger